Suomen Fytoterapia ry / Finlands Fytoterapi rf

Vuonna 2014 perustetun yhdistyksen tarkoituksena on viedä eteenpäin tietoutta kasvien parantavista ominaisuuksista.

Pyrkimyksenä on tukea ihmisiä hoitamaan itseään ja siten myös vähentää terveydenhuollon kuluja, sekä säilyttää vanhaa perinnettä ja tarjota asiantuntemusta eri kasveista.

Yhdistyksen toiminnalle on merkityksellistä koulutusten järjestäminen.

Yhdistys tekee vaikuttamistyötä

Fytoterapia ry kuuluu Luontaishoitoalan Foorumi ry:hyn sekä Luonnonlääketieteen Keskusliitto LKL ry:hyn. Luonnonlääketieteen Keskusliitto LKL ry:n tavoite on vahvistaa koulutettujen ammattiluontaishoitajien asemaa Suomessa sekä mahdollistaa kuluttajille helppo pääsy ammattiterapeutin vastaanotolle. Luontaishoitoalan Foorumi ry:n tarkoituksena on Suomessa toimivien luontaisterapeuttien yhdyssiteenä edistää luontaishoitojen yhteiskunnallista arvostusta ja asemaa sekä parantaa luontaishoitoalan toimintaedellytyksiä, sisäistä yhteistyötä ja tiedonkulkua.

Yhdistyksen hallitus 2024 ja esittelyt

Regina  Keskinen

Varapuheenjohtaja / Facebook vastaava

Sihteeri

Sari Lyytinen

Jäsenvastaava ja kotisivuvastaava

FB-vastaava

Instagram-tiimi

Fanny Mäkinen
Micki Pikulinsky

Koulutusasiat

Raija-Liisa Äystö, Suomen Fytoterapia ry:n virallinen fytoterapiakouluttaja

Vuonna 2024 koulutusasioita hoitaa koulutustiimi, johon kuuluvat:

Alessandra Sarelin, koulutustiimin vetäjä

Esittelyt

Regina Keskinen

Olen toiminut Suomen Fytoterapiayhdistyksen puheenjohtajana vuodesta 2020. Tällä hetkellä toimin myös instagram- ja koulutustiimissä. Valmistuin fytoterapeutiksi Frantsilasta v. 2016. Olen mm. vyöhyketerapeutti, shiatsu-ja akupainantaterapeutti, rentoutusohjaaja, luontoyhteysohjaaja ja kuppari. Olen ollut Luontaishoitola Reginan yrittäjä vuodesta 2014. Lisäksi toimin Suomen Luonnonlääketieteen Keskusliiton LKL ry:n hallituksen varapuheenjohtajana ja tiedotustyöryhmän puheenjohtajana.

Hallituksen varsinaiset jäsenet

Päivi Salo

Toimin yhdistyksen jäsenvastaavana, osana koulutustiimiä ja päivitän kotisivuja. Valmistuin fytoterapeutiksi Frantsilasta vuonna 2016. Toimin aiemminkin jäsenvastaavana v. 2017-2021. Olen lisäksi mm. luonnonvaratuottaja ja luonto- ja ympäristöneuvoja.

Alessandra Sarelin

Toimin yhdistyksen koulutustiimin vetäjänä. Valmistuin fytoterapeutiksi v. 2019. Olen lisäksi hedelmällisyysvalmentaja, yhteiskuntatietelijä (VTT), yritykseni Kukoistava kuukautiskierto.

Liisa-Maija Verainen

Olen Suomen Fytoterapia ry:n kunniajäsen ja yksi perustajajäsenistä. Tällä hetkellä toimin yhdistyksen varapuheenjohtajana sekä päivitän yhdistyksen Facebook-sivuja. Olen toiminut yrttiviljelijänä vuodesta 1997 ja minulla on Tarinayrttitarha Mynämäellä.

Raija-Liisa Äystö

Olen Lippe (Raija-Liisa) Äystö Vaasasta. Valmistuin fytoterapeutiksi 2012 ja olin mukana perustamassa fytoterapiayhdistystä. Koulutan fytoterapiaa Kauhajoen opistolla sekä Keski-Pohjanmaan opistolla Kälviällä.

Hallituksen varajäsenet

Sari Lyytinen

Valmistuin v. 2022 fytoterapeutiksi Frantsilasta. Olen ollut yhdistyksen sihteerinä keväästä 2022.

Fanny Mäkinen

Toimin yhdistyksen instagram -tiimissä. Valmistuin fytoterapeutiksi v. 2022 ja olen pian valmis biologi (FM) ja bilsan ja terveystiedon opettaja. Erityismielenkiintoina mm. suoliston mikrobiston tutkiminen ja metsän hyvinvointivaikutukset

Micki Pikulinsky

Toimin yhdistyksen instagram -tiimissä. Valmistuin fytoterapeutiksi Frantsilasta v. 2016. Lisäksi olen elämäntaidonvalmentaja, ravintoneuvoja ja klassinen homeopaatti.

Maarit Rantakupari

Toimin yhdistyksen instagram- ja koulutustiimissä. Valmistuin fytoterapeutiksi v. 2023. Olen lisäksi kosmetologi ja kalevalainen jäsenkorjaaja.

Kunniajäsenet

Virpi Raipala-Cormier

Rahastonhoitaja / kirjanpitäjä

Kirsi-Maria Tuorila